Duża część kierowców zleca ustawienie geometrii kół w momencie, gdy samochód zaczyna źle się prowadzić lub dostaje taką sugestię od kogoś. To dobre podejście, ale niestety w wielu przypadkach nieskuteczne.
Dlaczego samodzielna diagnoza może nie wystarczyć?
Czasem lepiej zostawić auto pod opieką fachowców i opisać niepokojące symptomy (im więcej szczegółów tym lepiej) zamiast samodzielnie stawiać diagnozę. Na temat geometrii kół napisano wiele ciekawych artykułów. Przez nieustawioną geometrię kół występuje wiele różnych objawów tj. wibrację, ściąganie samochodu, nadmierne zużycie opon itp.
Prawdziwe przyczyny problemów z prowadzeniem auta
Często okazuje się, że klient przyjeżdża do warsztatu z przekonaniem, że potrzebuje tylko wyregulować geometrię kół. Tymczasem w samochodzie:
Są zniszczone opony
W zawieszeniu występują luzy
Serwis układu hamulcowego był wykonywany kilka lat temu
Hamulce a geometria kół
Ktoś zapyta: „A co mają hamulce do geometrii kół?” Może niewiele do samych kątów ustawienia, ale do ściągania samochodu podczas jazdy już więcej. Na przykład niesprawny zacisk hamulcowy może blokować jedno z kół i auto zaczyna ściągać.
Inne potencjalne problemy
Zużyte wahacze, niesprawne amortyzatory, uszkodzone elementy układu kierowniczego i wiele innych sprawiają, że nawet najlepsza maszyna do regulacji geometrii nie uczyni cudu.
Jakie jest rozwiązanie?
Przyjeżdżając do serwisu samochodowego, przedstaw doradcy lub mechanikowi swój problem.
Na przykład:
„Mój samochód ściąga w prawo, stało się to po wpadnięciu w dziurę podczas jazdy.”
„Uderzyłem w krawężnik i od tego czasu coś jest nie tak.”
„Jeżdżę z tym już tydzień/dwa lata.”
„Opony piszczą w zakrętach.”
Czego warsztat nie może zawsze sprawdzić?
Większość warsztatów jest wyposażona w sprzęt do obsługi zawieszenia, ale zdarzają się usterki nietypowe, dla których potrzebne jest użycie bardziej zaawansowanego sprzętu, takiego jak:
Szarpak
Tester amortyzatorów
Rolki diagnostyczne
Innymi słowy, pełna linia diagnostyczna ze stacji kontroli pojazdów. Jeśli warsztat nie dostrzeże żadnych usterek podczas standardowej kontroli, a po regulacji geometrii efekt dalej nie jest zadowalający, warto udać się do stacji kontroli i zlecić pełne badanie zawieszenia. Jest to szczególnie istotne w przypadku samochodów z zawieszeniem wielowahaczowym, gdzie drobne uszkodzenia mogą pozostać niewykryte, ale z użyciem szarpaka można je zlokalizować.
Podsumowując
Istnieje wiele usterek samochodu korelujących z objawami źle ustawionej geometrii kół. Samodzielne stawianie diagnozy i zlecanie jedynie ustawienia geometrii kół nie zawsze jest skuteczne. Zadowalający efekt może przynieść dokładne opisanie swoich problemów doradcy serwisowemu lub mechanikowi, którzy dopasują usługi serwisowe do Twoich potrzeb.